Rumfest med udstillingsåbning og launch på Steno Museet

Oplev udstillingsåbningen om Den Internationale Rumstation (ISS) og Huginn-missionen tirsdag 15. august, og mærk suset fredag 25. august, når den danske astronaut Andreas Mogensen sætter sig i førersædet på en SpaceX Falcon 9-raket.

På Steno Museet fejrer vi Andreas Mogensens seks måneder lange mission på Den Internationale Rumstation (ISS) med åbningen af udstillingen ”Rumstationen – På mission med Andreas Mogensen” og livetransmission af opsendelsen. Der er åbent hus med gratis adgang begge dage, og alle besøgende samt pressen er inviteret med til rumfest.

Læs mere om udstillingen

Det kræver ingen tilmelding. Man møder bare op. Alle er velkomne, men vi forbeholder os dog ret til at lukke dørene, hvis vi på et tidspunkt bliver for mange.

Program for rumfesten på Steno Museet tirsdag 15. august 2023 kl. 12-16

Kl. 12. Reception og åbning af udstillingen ”Rumstationen – på mission med Andreas Mogensen”.

Kl. 12.30. Udstillingen er åben.

Kl. 13, kl. 14 og kl. 15. Udkig til rummet i Planetariet. Gratis og først til mølle ved døren til Planetariet.

Kl. 16. Steno Museet lukker.

Program for launch-event på Steno Museet fredag 25. august 2023

Mærk suset, når Andreas Mogensen rejser ud i rummet.
Kom til rumfest med launch-event på Steno Museet, når den danske astronaut Andreas Mogensen fredag 25. august 2023 rejser ud i rummet.

Vær med, når vi tænder storskærmene og følger, at Andreas Mogensen sætter sig i førersædet på en SpaceX Falcon 9 raket og rejser mod den Internationale Rumstation ISS. Der er gratis astronaut-is til de yngste, astronautformidling og planetarie-forestillinger.
Man kan også medbring sit bedste rumfarts-spørgsmål og få svar på det ved vores dygtige crew.
Deltagelse kræver ingen tilmelding. Man møder bare op. Alle er velkomne, og der er gratis adgang. Vi forbeholder os dog ret til at lukke dørene, hvis vi på et tidspunkt bliver for mange.

To science-nørder kommenterer opsendelsen
Sciencenørderne brødrene Kåre og Emil Nielsen live-kommenterer opsendelsen fra Steno Museet og guider os alle godt igennem denne helt særlige begivenhed.
Brødrene er eksperter i at gøre naturvidenskab både vildt, spændende og forståeligt. De har deres egen YouTube-kanal ”Kåre og Emil” og har tidligere været værter på DR's Store Nørd.

8.30. Steno Museet åbner.
9.00. Forberedelser til launch med Kåre og Emil.
9:49. Opsendelse – hvis alt går efter planen.
10.30. Formidling og planetarieforestillinger på Steno Museet.
12:00. Tak for i dag.

Vi håber at se mange til vores launch-event. Pressen er også velkommen for interviews m.m.
Eventet flytter med, i det omfang det er muligt, hvis datoen for opsendelsen ændres.

Vi glæder os til to forrygende dage i rumfartens tegn.